Een mooie huisstijl? Mooi niet!

Enkele jaren geleden heb ik een kleur- en stijladviseuse ingeschakeld voor een persoonlijk kleuradvies. Zij analyseerde mijn huid-, oog- en haarkleur en bepaalde zo welke kleuren het beste bij mij passen en bijdragen aan een optimale uitstraling.

Enkele blikken in de spiegel van de kleuradviseuse waren genoeg om te zien dat warme, donkere kleuren mijn (beginnende) rimpeltjes, wallen en onregelmatigheden benadrukken, terwijl koele, lichte en vergrijsde kleuren mij een frisse, gezonde uitstraling geven en mijn ogen laten sprankelen. Conclusie: ik ben een zomertype, dat het best tot zijn recht komt in zachte, gedempte kleuren.

Voor iemand die van bordeauxrood, kastanjebruin, aubergine en olijfgroen houdt en niets heeft met softe pastelkleurtjes, was dit advies wel even slikken! Uiteindelijk – zij het met lichte tegenzin – heb ik het kleuradvies ter harte genomen en ben ik meer koele, gedempte kleuren gaan dragen. En wat blijkt? Ik krijg nu veel meer complimenten over mijn kleding en uitstraling! Laatst zij iemand nog: 'Weet je dat die kleur jou heel mooi staat?'. Tsja ...
 

Persoonlijke smaak

Bij het samenstellen van mijn persoonlijke kleurenpalet ging het niet zozeer om wat ik móói vind, maar wat voor mij wérkt. En eigenlijk is het voor logo’s en huisstijlen niet veel anders. Kwalificaties als mooi of lelijk zijn ook hier niet doorslaggevend.

Helaas gaat het bij de beoordeling van een nieuw logo of nieuwe huisstijl vaak mis. Het goed beoordelen van een huisstijlconcept blijkt niet gemakkelijk. Veel mensen laten zich leiden door persoonlijke smaak en reageren vooral primair op een ontwerp. Hun enige criterium is of het logo mooi is, terwijl de vraag natuurlijk is of het ontwerp effectief is.
 

Mooi is niet relevant

Hoe vervelend ook, persoonlijke meningen zijn niet relevant bij het beoordelen van een huisstijl en of iets ‘mooi’ is al helemaal niet. Het gaat namelijk helemaal niet om jou, maar om jouw (ideale) klant en het gevoel dat hij krijgt bij jouw huisstijl.

Natuurlijk, als je een kleine ondernemer of zzp-er bent moeten je logo en huisstijl bij jouw persoonlijkheid passen. Maar nog belangrijker is dat de huisstijl bij je bedrijf past. Wat communiceert het? Komen de belangrijkste kernwaarden van je bedrijf in de huisstijl terug? En klopt het beeld dat jouw (potentiële) klant krijgt met het imago dat je als bedrijf wilt neerzetten?
 

Tips voor het beoordelen van een huisstijlontwerp

Maar hoe beoordeel je nu het ontwerpvoorstel dat gepresenteerd wordt? Gebruik onderstaande checklist als hulpmiddel. Het beantwoorden van de vragen zal helpen om tot een goed gefundeerd oordeel te komen:

Doelgroep- / klantgericht

  • Spreekt het ontwerp de doelgroep aan?
  • Begrijpt jouw doelgroep direct om wat voor soort bedrijf het gaat?
  • Zijn logo en huisstijl positief? Sluit het mogelijke negatieve associaties uit?


Relevant

  • Verwijst het ontwerp naar jouw bedrijfstak? Een behoefte of probleem dat jouw bedrijf kan oplossen?


Onderscheidend

  • Is het ontwerp origineel en onderscheidend van de concurrenten?‚Äč


Memorabel

  • Maakt het ontwerp een blijvende indruk?
  • Is makkelijk te onthouden?


Eenvoudig

  • Is het ontwerp krachtig, herkenbaar en eenvoudig?
  • Blijft het in één oogopslag op het netvlies gebrand staan?


Geloofwaardig

  • Weerspiegelt de huisstijl de (gewenste) identiteit van je bedrijf? 
  • Communiceert het jouw kwaliteit, deskundigheid en betrouwbaarheid?
  • Past de sfeer van de huisstijl bij je onderneming?
  • Wijkt het niet teveel af van wat in jouw markt / bedrijfstak gebruikelijk is?


Tijdloos

  • Kan de huisstijl de komende jaren mee?


Breed toepasbaar

  • Kunnen logo en huisstijl worden toegepast in diverse technische toepassingen? Is het bruikbaar voor bijvoorbeeld drukwerk, internet en signing?
  • Werkt het ontwerp in kleur, zwart/wit én diapositief (= wit tegen een gekleurde achtergrond)?
  • Blijft het ook op klein formaat voldoende herkenbaar?

 

Een huisstijl die werkt!

Wil je een effectieve huisstijl? Gebruik bovenstaande checklist voor het beoordelen van het ontwerp. Grijp terug op criteria uit je briefing en laat persoonlijke voorkeuren vooral thuis. Pas dan kan de (nieuwe) huisstijl voor je gaan werken!