Hoe houd jij je huisstijl in conditie?

Een goede conditie is belangrijk om goed te kunnen presteren. Zowel zakelijk als privé. Daarom bezoek ik trouw twee keer per week de sportschool en voer ik braaf alle oefeningen van mijn persoonlijke trainingsprogramma uit. Zo heb ik in vijf jaar tijd – met veel pijn en moeite – een prima conditie opgebouwd. Mijn zomervakantie van vorig jaar was een welkome onderbreking; het was heerlijk om acht weken lang de 'teugels te laten vieren' en op adem te komen. Mijn lichamelijke conditie was er minder blij mee. Tijdens het eerste bezoek aan de sportschool na mijn vakantie protesteerden mijn uithoudingsvermogen, mijn spieren én mijn zelfdiscipline ...

Als specialist in logo's en huisstijlen vertel ik deze anekdote niet zomaar. Tussen mijn conditie en de conditie van een huisstijl bestaat namelijk een opvallende gelijkenis. Graag leg ik je dat uit.
 

HuisstijlScan: conditietest voor je huisstijl

Rond diezelfde periode kreeg ik het verzoek om een huisstijlscan uit te voeren op de communicatiemiddelen van een oud-klant. In vijf jaar tijd waren de verschillende onderdelen een eigen leven gaan leiden. De uniforme vormgeving in woord en beeld had plaatsgemaakt voor een ratatouille van afgeleide kleuren, verschillende lettertypes en eigenhandig in elkaar geknutselde flyers en visitekaartjes. Medewerkers van het bedrijf hadden onbewust de visuele identiteit van het bedrijf onderuitgehaald. Doodzonde. De huisstijlscan was een soort conditietest voor de huisstijl. Mijn conditie was in acht weken teruggelopen, de conditie van de huisstijl was achteruit gehold. Ik kon wel janken ...
 

Bewaken en onderhouden

Werken aan conditie vraagt om zelfdiscipline. Het bewaken en onderhouden van je huisstijl ook. Als je daar regelmatig tijd voor vrijmaakt, is het een kleine moeite. Zodra je 'verzaakt' en het boeltje laat versloffen, raakt je huisstijl al snel 'uit conditie'.

Het resultaat van goed en regelmatig onderhoud is groot: een optimale conditie van je huisstijl (en imago) betekent een optimale herkenbaarheid van je bedrijf. Denk daar niet te licht over. Je conditie verslechtert sneller dan dat je haar opbouwt. Dat geldt voor de conditie van je huisstijl én die van je lichaam!
 

Tips voor een betere conditie van je huisstijl

Graag geef ik je enkele tips om de visuele uitstraling van je bedrijf 'in conditie' te houden:

  1. Stel procedures en/of richtlijnen op voor (de toepassing van de) je huisstijl en leg deze vast in een huisstijlhandboek;
  2. Werk zoveel mogelijk met gestandaardiseerde documenten, zoals documentsjablonen voor bijvoorbeeld MS Word (brieven, offertes, facturen etcetera) en PowerPoint (presentaties);
  3. Maak één persoon of afdeling verantwoordelijk voor de (realisatie en bewaking van) alle communicatiemiddelen;
  4. Leg al je huisstijldragers (zoals briefpapier, visitekaartje, website, advertentie etcetera) regelmatig naast elkaar en vraag je af:
    • Hebben alle communicatiemiddelen dezelfde stijl en uitstraling?
    • Staat mijn logo overal hetzelfde op?
    • Worden mijn beeldmerk en/of pay-off goed gebruikt?
    • Gebruik ik overal dezelfde kleuren of kleurcombinaties?
    • Is het gebruikte lettertype overal hetzelfde?
    • Worden overal dezelfde vormen, opmaak en/of layout gebruikt?
    • Hebben alle foto's / afbeeldingen dezelfde stijl?
       

Jouw ervaringen?

Hoe bewaak en onderhoud jij de huisstijl van jouw bedrijf? Ben je daar zelf verantwoordelijk voor of schakel je daarvoor een huisstijlexpert in? Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Schroom niet om die met mij en de lezers van dit blog te delen.