Huisstijl is meer dan een logo ...

Misverstanden zijn er om uit de (reclame)wereld te helpen. Ook al zijn ze hardnekkig. Regelmatig krijgt AppeltjeZ vragen als 'Kunnen jullie even een logo ontwerpen?' of 'Wat kost het om een huisstijl te laten maken?'. De begrippen logo en huisstijl worden vaak in één adem genoemd. Jammer, want de miscommunicatie die hierdoor ontstaat is groot en onnodig. De hoogste tijd voor opheldering.
 

Herkenbare identiteit of niet?

Wat is dat dan, vraag je je misschien af: het grootste misverstand over logo's en huisstijlen? Nou: een goede huisstijl is veel méér dan alleen een logo op je briefpapier, visitekaartje, folder of gevel. Stel dat een logo en huisstijl wél identiek zouden zijn. Wat zijn dan de consequenties voor jouw visuele identiteit en communicatie? Haal in dit geval het logo van je folder weg en niemand ziet meer wie de afzender is. Sterker nog: jouw folder zou zelfs afkomstig kunnen zijn van je grootste concurrent!
 

Consequent gebruik onderdelen huisstijl

Het logo is een krachtig element binnen je huisstijl, maar staat niet op zichzelf. Een professionele huisstijl is opgebouwd uit meerdere componenten. Denk behalve aan je logo ook aan kleur(en), typografie (de vormgeving van tekst), vormen en afbeeldingen. Voor een herkenbare identiteit is het de kunst om die afzonderlijke componenten consequent naast elkaar te gebruiken. Als je dat goed doet, herkennen afzenders jouw huisstijl ook zonder logo.
 

Proof of the pudding

Bovenstaande bewering vraagt om een proeve van bekwaamheid, ofwel 'the proof of the pudding is in the eating'. Bij onderstaande communicatiemiddelen hebben we bewust het logo van de 'afzender' verwijderd. Zie jij nog steeds in één oogopslag wie de afzenders van de huisstijldragers zijn?