Huisstijl maakt (het) verschil

Stel je voor: je wilt je administratie uitbesteden en zoekt een betrouwbare partner. In het regionale weekblad staat een advertentie van twee financiele dienstverleners:

Welke dienstverlener kies jij als je een professionele partij zoekt voor jouw administratie?
 

Huisstijl, eerste indruk en verwachtingen

Heb je een keuze gemaakt? Waarschijnlijk wel. En waarschijnlijk was één korte blik al voldoende om tot jouw keuze te komen. Want mensen hebben vaak niet meer dan twee seconden nodig om een oordeel over iemand (of iets) te vellen in een eerste indruk. Wetenschappelijk bewezen.

Je logo en huisstijl zijn voor potentiële klanten en opdrachtgevers vaak de eerste kennismaking met jouw bedrijf en daarmee bepalend voor de eerste indruk die zij van jouw onderneming krijgen. De kleuren, vormen, lettertypen en afbeeldingen van een huisstijl roepen een bepaald gevoel op. Een gevoel dat later in ons hoofd wordt omgezet naar een zeker verwachtings­patroon. Nog voordat je toekomstige klant of opdrachtgever kennis heeft gemaakt met jouw bedrijf heeft hij – op basis van je huisstijl – dus al een idee over jouw organisatie.
 

Ter illustratie: vier gemeentelogo's

Als voorbeeld zie je hieronder de logo’s van vier gemeentes, elk met een totaal andere visuele uitstraling. Ieder logo maakt een andere indruk en schept andere verwachtingen. Bekijk de logo’s maar eens goed. En beantwoord* dan de volgende vragen:
 

  1. Bij welk gemeente vind je de uitstraling ‘vriendelijk’, ‘menselijk’ en ‘warm’ passen?
  2. Welke kernwaarden zou gemeente Almere kunnen hebben?
  3. Hoe komen de gemeenten Tiel en Utrecht op jou over? Wat willen zij laten zien?

 

​​​*   De 'antwoorden' staan onderaan dit blogartikel.
 ​​​

Huisstijl, gewenste imago en uitstraling

Om je ideale klanten te helpen tot een goede eerste indruk te komen, zul je je moeten presenteren op de manier die bij jouw bedrijf past. Bied je een exclusief product voor het topsegment? Ga je voor stijlvol, sportief of macho? Is innovatie jouw paradepaardje? Of zijn gezellig­heid, laag­drempelig­heid en degelijk­heid meer op jouw onder­neming van toepassing?
Alles draait om de vraag: welke sfeer en associaties wil ik oproepen? Daarbij is het van belang dat je een helder beeld hebt van je organisatie, het gewenste imago en de uitstraling die daar bij hoort.

Het is de kunst je logo en huisstijl zo te kiezen dat in één oogopslag duidelijk is wat je doet, hoe je dat doet en voor wie. Soms is dat heel letterlijk, maar dat hoeft niet. Het gaat om het gevoel dat de doelgroep krijgt bij jouw huisstijl. En of dit gevoel klopt met de uitstraling die jij voor ogen hebt.
 

Jouw visuele uitstraling

Hoe wil jij dat anderen jouw organisatie zien? Je huisstijl maakt (het) verschil! Kijk daarom eens kritisch naar je huisstijl en vraag jezelf af of jouw logo en huisstijl nog voldoende bijdragen aan de gewenste uitstraling. Bekijk je huisstijl daarbij ook eens door de ogen van een potentiële klant of, nog beter, vraag je doelgroep welk gevoel jouw logo en huisstijl bij hen oproept. Naast een leuk gesprek levert je dat zeker waardevolle nieuwe inzichten op!
 


  1. ​ Oost Gelre;
  2. Grensverleggend, onderscheidend, vernieuwend / modern en lef;
  3. Tiel: functioneel, efficiënt, technisch en industrieel;
    Utrecht: traditioneel, statig en stijlvol.