In één klap weer 'top of mind'

Commercials op tv versterken het beeld dat veel consumenten van de reclamewereld hebben. Ook ontwerpbureaus hebben last van deze vooroordelen over snelle, geslaagde reclamejongens die met een vlotte babbel 'gebakken lucht' verkopen. De nieuwste commercial van Klaverblad Verzekeringen doet geen enkele moeite om dit beeld te ontkrachten.

Twee typische 'reclamemannetjes' presenteren de stoffige directie-leden van een traditioneel verzekeringskantoor een nieuwe, hippe naam en dito trendy logo. Doel van hun creativiteit is om Klaverblad Verzekeringen 'in één klap weer top of mind' te brengen.

De vraag rijst: werkt trendy wel als het bedrijf zich positioneert als traditioneel?
 

De blikken van de directieleden en de rammelende koffiekopjes (met het oude logo) spreken boekdelen. Of om met de woorden van één van de 'reclamemannetjes' te spreken: "Wij gingen hartstikke goed, alleen de mensen snappen er geen snars van". Het is dus logisch dat ze afdruipen via de lift. Klaverblad verandert niet in Loyander. En het nieuwe logo kan de prullenbak in. De ronde, amorfe vormen en de kleuroverlap passen niet bij de traditionele uitstraling van het bedrijf. Misschien is het je opgevallen, maar de huisstijl van Loyander past uitstekend in het rijtje: KPN – DSM – Gemeente Beek – VGZ. Is hier sprake van een trend in logoland?

Wie beslist over de visuele identiteit?

Als ontwerper en huisstijlexpert moet ik eerlijk toegeven: ik rolde bijna van de bank van het lachen toen ik deze commercial zag. In de commercial 'beslist' het reclamebureau (over) het karakter en de uitstraling van Klaverblad Verzekeringen. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. In werkelijkheid mag dat uiteraard nooit het geval zijn. Buitenstaanders, zoals de reclamejongens uit deze commercial, kunnen niet beslissen over de visuele presentatie van jouw organisatie. Die bepaal jij zelf. Een huisstijl komt immers altijd tot stand vanuit de filosofie van een bedrijf. Niet andersom. Het is onze taak als ontwerpers om die gewenste identiteit te vertalen in een passende huisstijl.
 

Jouw input, onze creativiteit

Zonder een grondige briefing is elk creatief voorstel gedoemd om te mislukken. AppeltjeZ zal nooit de omgekeerde route afleggen. Zonder jouw input blijft onze creativiteit 'in the box'. Daarom willen we graag doordringen tot de ziel van jouw bedrijf of de essentie van het ondernemerschap. We willen precies weten waar jouw organisatie voor staat en welk imago daarbij past. Antwoorden op deze vragen zijn onmisbaar voor een huisstijl die het karakter van jouw organisatie perfect verbeeldt.
Nog even terug naar het voorbeeld van Klaverblad Verzekeringen. Een hippe, trendy uitstraling past niet bij een bedrijf dat als pay-off heeft 'Als je maar lang genoeg gewoon blijft, wordt je vanzelf bijzonder'. Soms is trendy beter en soms traditioneel. Die keuze is afhankelijk van de uitstraling die jij wenst.

De 'reclamemannetjes' in de commercial begingen een klassieke fout. AppeltjeZ laat zich door deze valkuil niet verleiden.