Logo's, zo ver als het oog reikt ...

In ons dagelijkse leven worden we voortdurend 'bestookt' met logo's. We staan er mee op. En we gaan er mee naar bed. Ook mij lukt het niet om eraan te ontsnappen. Kleine logo's, grote logo's, schreeuwerige logo's en saaie logo's. Logo's zijn er altijd en overal. In en buiten mijn gezichtsveld. En ook in mijn onderbewustzijn. Ik kan proberen mijn ogen ervoor te sluiten, maar het heeft geen zin. Sommige logo's staan op mijn netvlies gebrand.
 

Eén grote logoshow

Logo's zitten op huishoudelijke artikelen. Denk bijvoorbeeld aan een elektrische tandenborstel, wasmaschine of televisie. En als ik mijn garderobekast open, valt mijn blik direct op hippe, trendy logo's, zorgvuldig geborduurd op broeken, shirts, jurken en jassen die al even trendy en hip zijn. Ook in de badkamer is het een feest van herkenning. Wat dacht je van mijn tandpasta, shampoo, anti-rimpelcrème of eyeliner.
's Avonds op televisie gaat de grote logoshow gewoon door. Vooral sportevenementen en veel bekeken televisieshows bestaan bestaan bij de gratie van sponsoring. In ruil voor geld komen die bedrijfs-logo's tientallen keren voorbij. Zelfs deze webpagina ontkomt er niet aan. Sorry ...!
 

1000 logo's per dag

Uit recente studies blijkt dat een gemiddeld persoon dagelijks 1000 logo's of beeldmerken ziet. Je leest het goed: 1000 logo's! Heb je enig idee hoeveel van deze confrontaties je bewust ervaart?
Opvallen alleen is dus niet meer voldoende. Herkenbaarheid is zeker zo belangrijk in de dagelijkse strijd om de gunst van (potentiële) klanten. Een doordachte huisstijl – waartoe ook het logo behoort – toont je eigenheid en onderscheidend vermogen. Een professioneel vormgegeven huisstijl is dan ook dé perfecte manier om herkenning op te bouwen.
 

Dertig logo's in dertig minuten

Vanaf het moment dat we 's ochtends wakker worden tot aan het moment dat we ons bed in kruipen, vormen logo's een vast onderdeel van onze dagelijkse routines.
Om dit te illustreren heb ik het eerste half uur van een normale werkdag gebruikt om enkele snapshots te maken van de logo's van producten die ik gebruik. De reeks geeft een kort beeld van mijn dagelijkse routine(s):


Probeer het zelf ook eens. Misschien niet meteen als je wakker wordt, maar bijvoorbeeld nu. Op dit moment. Kijk eens om je heen. Hoeveel logo's zie je?